En måned med iPhone 7 – dette er dommen

EN MÅNED: iPhone 7 Plus har vært en del av både arbeidsdagen og hverdagen i en måned.

iPhone 7 har nå vært ute på markedet omtrent en måned. Telefonen har vært ekstremt populær, og Apple slet med å møte etterspørselen de første ukene etter lansering. I disse dager er telefonen mer tilgjengelig. Hvor godt telefonen har solgt vet vi ikke før om enda et par uker, når Apple lanserer de første salgstallene.

Jeg har nå brukt Plus-modellen siden dagen den kom ut for salg, og har gjort opp noen tanker om hva som fungerer og hva som ikke virker så godt. Noen funksjoner har overrasket meg positivt, og noen av de jeg gledet meg til å få har jeg egentlig glemt at eksisterer.

 

NY FARGE: De nye fargene svart og gagatsvart er tilsynelatende det eneste som skiller iPhone 7 fra sin forgjenger.

Samme gamle?

Det er litt skuffende å få en iPhone 7 i hånda. I alle fall hvis du allerede har brukt en iPhone 6, og særlig 6s. Den er tilsynelatende helt lik, og det føles umiddelbart ikke som om du har med en helt ny dings å gjøre.

Det endrer seg når man begynner å fikle med telefonen. Det første man merker er hvor rask telefonen er. Alt fra helt enkle operasjoner som å håndtere varsler eller åpne apper, til å kjøre tunge spill som krever mye grafikk-kraft virker sømløst. Det er selvsagt takket være Apples nye A10 Fusion-prosessor, som knuser alle andre smarttelefoner på markedet til tross for at den på papiret kan se underlegen ut.

Man merker også en liten forbedring i skjermen. Selv om det er den samme oppløsningen, og OLED glimrer med sitt fravær, er skjermen litt bedre. Den er 25 prosent lysere, og har en ny fargehåndtering. Men det er på ingen måte noen revolusjon, eller en grunn alene til å oppgradere.

 

BEDRE BATTERI: I flere ulike tester varer batteriet i iPhone 7 imponerende lenge. Her har det holdt i omtrent to døgn med mye bruk.

Batteri som varer hele dagen

Når du får en ny telefonen vil batteritiden alltid oppleves bedre enn den gamle. Årsaken er helt enkelt at det nye batteriet ennå ikke er utsatt for den slitasjen det gamle har gjort gjennom et helt år.

Batteriet i iPhone 7 er allikevel merkbart bedre enn sin forgjenger. Apple hevder at iPhone 7 gir deg to timer ekstra batteri sammenlignet med 6s, mens Plus-modellen er forbedret med en time. En viktig årsak til det er de fire kjernene i prosessoren som tar seg av store og små oppgaver på en mer effektiv måte. To av kjernene er svært strømgjerrige og tar seg av de aller minste oppgavene. De to andre fyrer på alle sylindre og tar seg av de tunge oppgavene. Til sammen sørger de for at telefonen aldri bruker mer strøm enn den trenger. Dette merkes gjennom batteri som varer hele dagen selv ved heftig bruk.

Ved en test der jeg bevisst brukte telefonen litt mindre enn vanlig klarte jeg å skvise ut godt over to døgns levetid på en lading.

 

IKKE LENGER KNAPP: En av de beste nyhetene i iPhone 7 er hjem-knappen som ikke lenger er en fysisk knapp.

Den nye hjem-knappen

En av de tingene jeg liker aller best med min nye telefon er, overraskende nok, den nye hjem-knappen. Den har ingen bevegelige deler, og simulerer et trykk når du presser ned på den. Dette fungerer så godt at jeg fortsatt lar meg imponere av funksjonaliteten. Det at man selv kan stille inn hvor kraftig telefonen skal vibrere når du trykker på knappen er også kjærkomment, og kan justeres underveis. Jeg er så langt en 2-er.

I starten er det merkelig å bruke knappen. Det føles som om du presser inn hele den nedre delen av telefonen, og man er nesten redd for å ødelegge noe. Etter bare en dag eller to føles alt annet helt unaturlig. Hvordan telefonen reagerer umiddelbart på et trykk er mye bedre enn hva en faktisk knapp kan få til. Her kan man også se for seg enda flere funksjoner i fremtiden som for eksempel at knappen utfører ulike operasjoner basert på hvor hardt du trykker.

 

GLIMRENDE: Denne dingsen som du aldri engang vil se, er det beste med iPhone 7. Nå kjenner du det som foregår på skjermen.

Good vibrations

Hjem-knappen fungerer så godt på grunn av den nye vibrasjonsmotoren, av Apple kalt “taptic engine”. Her er det skjedd store endringer fra iPhone 6s, og telefonen gir deg nå avanserte, små vibrasjoner hele tiden.

Det er mange ting med iPhone 7 som fungerer godt, men isolert sett er den nye vibrasjonsmotoren den aller beste nyheten, etter min mening. Den gir fra seg små støt av vibrasjoner som forsterker hvordan man opplever telefonen.

Når du snurrer på et hjul for å stille inn en klokke, når du velger mellom bokstaver i tastatur eller når du bruker 3D touch er vibrasjonene med på å fortelle deg hva som skjer. Du føler rett og slett det som foregår på skjermen. Når du zoomer inn eller ut på et bilde gir telefonen fra seg et bittelite støt for å fortelle deg at deg ikke er mulig å zoome lenger. Når du trekker ned varslingssenteret i iOS10 gir den deg en kort bekreftelse på at alt er klart til bruk.

De tidlige anmeldelsene av iPhone 7 klarte ikke å fange opp denne nyheten. Det er fordi det tar tid å forstå hvor god den egentlig er. Å bruke en eldre iPhone føles nå merkelig, fordi man er vant til å “kjenne” hva som skjer på skjermen.

 

NY EFFEKT: I denne enkle testen demonstreres den nye portrett-modusen som snart kommer til iPhone 7 Plus. Bildet er det samme, men det til venstre har en simulert dybde-effekt.

Hvor godt er kameraet?

Det nye kameraet i iPhone 7, og særlig i storebror Plus, er et av de viktigste salgsargumentene for den nye telefonen. Og Apple har rett, kameraet er noen solide hakk bedre. Dette var en av de forbedringene jeg gledet meg aller mest til å ta i bruk, men som har gått litt i glemmeboka.

Misforstå meg rett. Jeg liker det nye kameraet, og bruker det over middels mye. Men i hverdagen tenker jeg sjeldent over at det er spesielt mye bedre enn sin forgjenger. Sammenligner jeg bildene fra før og etter oppgraderingen kan jeg se noen små forskjeller, spesielt i dårlig lys. Utover det vil jeg bedømme det slik at kameraet fortsatt er bra, og mer enn bra nok for et mobilkamera.

DYBDEEFFEKT: Bildene blir seende bedre ut med dybdeeffekten, dersom man gjør seg flid og treffer godt. Her er det samme bildet med og uten effekten.

iPhone 7 Plus får snart en spennende nyhet på kamerafronten. De to kameraene som jobber side om side vil la deg ta portrett-bilder som simulerer dybden du får med et dyrere speilreflekskamera. Jeg har testet dette grundig, riktignok i den første beta-versjonen av denne modusen. Bildene får helt klart et annet uttrykk, og når du treffer blink ser de skikkelig bra ut. Dersom modusen får noen solide oppgraderinger før den lanseres med iOS 10.1 i løpet av høsten kan dette bli skikkelig bra.

 

INGEN JACK: Bunnen av telefonen mangler nå hodetelefonutgangen. Om det er et problem må være opp til deg.

Bye bye, jack

En av tingene som gjør at brukere over hele verden vegrer seg for å oppgradere til iPhone 7 er fjerningen av hodetelefonutgangen minijack. Jeg har allerede brukt trådløse ørepropper og hodetelefoner i god stund, og var ikke spesielt nervøs for dette.

AVHENGIG AV ADAPTER: Fjerningen av minijacken er ikke noe problem i det daglige. Men når du bruker telefonen til å jobbe med lyd blir det fort en skikkelig adapterfest.

Det har allikevel bydd på enkelte utfordringer. Ved siden av å skrive saker som denne jobber jeg med radio, og må enkelte ganger koble både hodetelefoner og mikrofon til mobilen. For å få til dette med iPhone 7 trengs det ekstra kabler og adaptere. Da fungerer det, men det er litt upraktisk. Hvis du gjør dette mye er det verdt å vurdere iPhone 7 en ekstra gang.

LES MER: Dingsene som redder iPhone 7

Men til å ha vært en av de aller mest omtalte endringene på iPhone er det trolig den jeg har lagt aller minst merke til denne første måneden.

 

MER LYD: iPhone 7 har stereohøyttalere som gir mer, og bedre lyd. Men ikke belag deg på å bruke den som musikkavspiller.

Skru opp lyden

En ting som merkes godt ved vanlig bruk er at iPhone for første gang har fått stereohøyttalere. Den ene sitter i bunnen slik den alltid har gjort, og den andre er gjemt der du legger øret når du snakker i telefonen.

Telefonen spiller lyd merkbart høyere, og i et litt bredere spekter enn sin forgjenger. Nå fungerer det til nød å spille av musikk fra telefonen. Aller mest praktisk er det allikevel når man skal se små videosnutter eller snapchat-videoer på mobilen. Nå får du skikkelig lyd også de gangene du ikke vanligvis gidder å hente frem øreproppene. Man skvetter litt i starten, og å legge fingeren over høyttaleren i bunnen for å dempe, noe jeg ofte gjorde, lyd fungerer ikke lenger.

iPhone 7 blir på ingen måte min primære høyttaler, men den fungerer bedre til de tingene den trenger å gjøre.

 

Nå tåler den vann

iPhone 7 er vanntett, eller vannbestandig for å være helt korrekt. Den tåler ifølge bransjestandarden å ligge på èn meters dyp i 30 minutter uten å ta skade av det. Jeg har heldigvis ikke fått testet denne egenskapen. Men det er betryggende å vite at du ikke ødelegger teknologi til nærmere 10.000 kroner om uhellet først er ute, og telefonen faller i vasken.

Andre har derimot testet dette grundig, og funnet ut av telefonen tåler mer enn den lover. Enkelte har svømt, surfet og dusjet med telefonen uten at den har tatt skade av det. Det anbefales riktignok ikke. Jeg ser mest på dette som et sikkerhetsnett, og ikke noe jeg utfordrer i tide og utide.

Skal du kjøpe den?

Jeg kan absolutt anbefale iPhone 7. Men om du har en 6s fra før, ville jeg kanskje ventet til neste år, hvis du er tålmodig nok. Da spås det at iPhone får den største overhalingen den noengang har fått med flere store nyheter. Anledningen er at det neste år er 10 år siden iPhone så dagens lys, og det skal markeres skikkelig. Trådløs lading, og en skjerm som dekker hele fronten av telefonen er blant høydepunktene.

Der er vi ikke enda. Apple sier at iPhone 7 er den beste telefonen de noengang har laget. Det stemmer, men skulle også bare mangle. Det riktigste er å kalle iPhone 7 et lite skritt i riktig retning.

4 kommentarer
    1. Rart at du skryter slik av batteriet. Når jeg går inn i Facebook, kan jeg se batteriprosenten minke hvert minutt. Med min gamle 6s og IOS 9 kunne jeg bruke telefonen i 2-3 dager uten å lade. Nå varer den ikke en dag en gang! Andre kolleger med eldre telefoner klager også over at IOS 10 sluker batteri.Det må da være en alvorlig bug i os’et?

    2. Kjell,
      Facebook appen har vært sånn lenge. Så det er ikke telefonen sin skyld. Slett appen og bruk Safari for å sjekke fjesboka.

    3. Hvor gammel er din iPhone 7? Jeg merket det samme som deg de første dagene. Dette er fordi Spotlight indekserer alt innholdet på telefonen din, slik at det blir klart for å søkes opp. Nå som jeg har hatt den en stund synes jeg batteriet er veldig bra

    4. Du har et godt poeng der, Kjell.

      Helt i begynnelsen vil også Bilder-appen jobbe hardt i bakgrunnen for å scanne ansikter i den nye funksjonen som kjenner igjen personer du tar bilder av. Gi det litt tid før du bedømmer batteriet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg