En måned med iPhone XS Max – det beste og verste


Det er ganske nøyaktig en måned siden jeg pakket opp iPhone XS Max. Apple største telefon noensinne, og definitivt den med det verste navnet noensinne.

Dette er en kort og subjektiv anmeldelse av det beste og det verste med telefonen.
 

Det beste

-Den er lynrask

Det første jeg tenker når jeg skal beskrive en måned med iPhone XS Max er at telefonen er svært rask og responsiv. Alt fra enkle operasjoner som å bla mellom sider på hjemskjermen til å åpne kamera, eller de heftigste spillene i AppStore fungerer som en drøm, hver gang. Min litt tilårskomne iPad er ikke nærheten av like god å bruke, og det betyr noe at alt virker hver gang.

Det er takket være den nye A12 Bionic-prosessoren som sitter i alle de tre nye iPhone-modellene i år.
 

-Den store skjermen

Max-skjermen er diger. Det er ikke så mye mer å si enn det. Men jeg nyter å ha så mye skjermplass på mobilen. Det eliminerer nesten behover for en iPad, for du kan fint lese bøker og blader, og i noen grad jobbe på mobilen. Sakte men sikkert optimaliseres flere apper for den store skjermen, og det er da det begynner å bli virkelig moro.

Skjermen er også av veldig god kvalitet, slik den var på iPhone X.

-Batteritiden

iPhone XS Max er en stor mobiltelefon. Jeg skriver mer om det senere, men fordelen med å dra rundt på en så stor dings er at du også har med deg et ganske stort batteri på innsiden. Batteritiden på XS Max er en definitiv oppgradering fra iPhone X, og telefonen holder enkelt hele dagen, selv med mye bruk. Brukes den lite kan jeg tyne nesten to døgn på en lading.

 

Det verste

-Prisen

Jeg klarer nesten ikke se på telefonen uten å kjenne litt på at den kostet rundt 15.000 kroner (256 GB). Skal du ha enda mer lagringsplass enn det må du ut med omtrent 17.000 kroner. Det er latterlig. Konkurrentenes toppmodeller ligger fortsatt rundt 10.000 kroner, og selv det er mye for en telefon.
 

-Du glemmer at du har ny telefon

Jeg oppgraderte fra iPhone X, og bortsett fra størrelsen er det rett og slett ikke mye nytt med XS. Den er bittelitt raskere, har litt bedre kamera og batteriet holder litt lenger. Men de små nyhetene forsvarer egentlig ikke prisen, hvis du allerede har en velfungerende iPhone X. Du glemmer rett og slett at du har en helt ny telefon, og det er litt synd.
 

Det midt i mellom

-Den er ikke FOR stor

Selv om iPhone XS Max er en stor telefon, er den ikke nevneverdig mye større enn sin lillebror XS. Å venne seg til den større skjermen tok meg omtrent en halvtime, og jeg har aldri sett meg tilbake. Jeg har stort sett bukser med lommer som har plass til telefonen, og de få små ulempene det er med stor telefon veies opp av gledene ved stor skjerm og god batteritid, for meg.

-Kameraet er fortsatt bra

Kameraet hentes ofte frem som en av de beste tingene med iPhone XS. Og jeg er enig i at kameraet er skikkelig bra. Det er bare ikke så mange hakk bedre enn iPhone X, og her er spørsmålet igjen om du skal betale så mye penger for noe som er litt bedre. Har du en iPhone 8 eller eldre ville jeg derimot vurdert det. Da får du et mye bedre kamera.

 

Konklusjon

Jeg kunne sagt mye om prosessorkraft, Apples økosystem med AppStore, fordeler og ulemper med iOS vs Android, designet som er det samme som i fjor, og så videre og så videre. Men jeg gjør heller konklusjonen her svært enkel, for det er ikke vanskeligere enn dette; iPhone XS Max er en skikkelig god mobiltelefon, men den er for dyr.

3 kommentarer
    1. Vi snakker om mye penger, men iPhone XS Max er en avansert computer, fotoapparat, betalingsmiddel, GPS, måleverktøy, styringsverktøy for dingser, etc. som lett får plass i bukselommen, og i den sammenhengen kan prisen forsvares.
      Prisdifferansen til konkurrentene? Jeg liker at Apple oppgraderer produktene i årevis. Det gjør ikke konkurrentene. Dessuten liker jeg Apples bunnsolide økosystem. Det har ikke konkurrentene. Dette er bare to momenter som bidrar til å forsvare en prisdifferanse.

    2. Utrolig greit å lese! Har du noen erfaring om å gå fra Samsung til iPhone ? siste iPhone jeg hadde var 6, var ikke veldig fornøyd da, men liker kamera på iPhone x veldig godt.

      1. Jeg merker forskjell på kamera fra Iphone X til XS. Jeg er kjempefornøyd med min Iphone XS. Det er en liten multi datamaskin som jeg har stor glede av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg