Apple-sjefens gripende brev: – Jeg skal beskytte deg

Tim Cook

Apple er blitt beordret av en domstol i USA til å overgi informasjon fra mobiltelefonen til terroristen som skjøt og drepte sine kolleger på en julefest i San Bernadino i California før jul. Kravet fra domstolen tvinger selskapet til å svekke sikkerheten til alle som har en iPhone. Apple-sjef Tim Cook nekter å føye seg etter det, og har i dag skrevet et langt og gripende brev til sine mange kunder.

– Vi motsetter oss dette. Å åpne for tilgang til informasjon på en låst iPhone vil ha langt større ringvirkninger enn bare denne saken, skriver han.

Cook skriver også at de har hjulpet FBI så langt det er mulig uten å utfordre personvernet.

Vil beskytte deg

– Men retten har bedt oss om å lage noe det vil være veldig farlig å lage, skriver han i brevet som spres i en voldsom fart på internett i dag.

Det retten har bedt om er at Apple skal lage en bakvei inn i en låst telefon. Denne teknologien vil gjøre det mulig for politiet å få tilgang til all informasjonen på telefonen din, uten å vite koden din. Dette er ikke mulig i dag, og Apple sier at de aldri kommer til å gjøre det mulig.

– Dette vil true sikkerheten til alle som har en iPhone, og vi kommer ikke til å gjøre det. Hvis vi utvikler en slik bakvei og den havner i feil hender, er det en enorm trussel for sikkerheten og personvernet, skriver Cook.

Nettsteder over hele verden skriver om saken i dag. Flere mener Tim Cook starter det som kan bli en lang og alvorlig kamp mot det amerikanske rettsystemet. "Til angrep mot myndighetene" skriver britiske The Guardian. Men først og fremst er forbrukerne svært glade for Apple tar et klart standpunkt i saken. Organisasjonen The Electronic Frontier Foundation har kommet med en uttalelse der de støtter Apple i denne kampen.

Politiet i både USA og Storbritannia har med retten på sin side bedt de store teknologiselskapene om å utvikle slike bakveier en rekke ganger.

“Universalnøkkel”

Innholdet på en smarttelefon er kryptert, og kan bare åpnes hvis du har riktig nøkkel. Denne nøkkelen er i de fleste tilfeller din egen kode eller fingeravtrykket ditt. Det FBI krever er i utgangspunktet en universalnøkkel, som kan brukes til å låse opp enhver iPhone eller annen iOS-enhet de har fysisk tilgang til.

– Vi kommer til å utfordre FBIs krav. Vi forstår at deres intensjoner er gode, men det vil være galt av myndighetene om å be oss om å svekke sikkerheten til alle våre brukere, skriver Cook.

Dette er ikke første gang Apple går ut og forsvarer kundenes sikkerhet, men det er første gang Apple-sjefen skriver et så langt og tydelig brev sine mange millioner kunder.

Du kan lese hele brevet fra Tim Cook på Apples hjemmesider.

14 kommentarer
    1. Hvorfor i all verden er denne bloggen direkte linket fra nettavisens UTEN at det er merket at mestparten av informasjonen her er ren reklame for Apple?
      Lavmål av nettavisen!

    2. SV har foreslått at minst halvparten av alle medieoppslag skal være av eller om kvinner – dette er bare for dårlig av Nettavisen! Her bør staten gripe inn!

    3. Har ikke mye sans for Apple sine produkter i det hele tatt. Ikke har jeg noen IPhone og heller ikke IPAD, men ungene har klart å mase seg til en hver.
      Men når det gjelder personvern så mener jeg at Apple gjør en fenomenal jobb, ikke minst ved å belyse problematikken slik at offentligheten blir oppmerksomme på problemstillingen.

    4. Jeg gir blaffen i om du/dere, hvem som helst IKKE liker Apple. Ikke har “sansen” for Apple, eller er hateboys osv osv osv. HVER gang det er noe som helst om Apple, så kommer denne kjedelige driten i kommentarfeltet. Kan dere ikke helle begynne å hate Zanussi, Braun, Philpis eller et annet merke? Jeg begynner å bli så UTROLIG LEI av dere!

    5. Hadde jeg gjort noe kriminellt og det eneste som kunne hjelpe politiet i å avsløre meg lå på telefonen min,da synes jeg de skulle få lov til å ha tilgang til disse opplysningene.
      Har man derimot “rent mel i posen” har man ingenting å frykte!!!

    6. Tommy: Det gjelder jo ikke bare for Apple. I kommentarfeltene til Sony Z5 eller Playstation etc så er det like mye hating som i kommentarfeltene for Apple produkter. Samme når det gjelder Playstation vs X-Box eller PC vs Konsoll, Eller i kommentarfeltene til en artikkel hvor BMW har kommet med ny bil så vil det kry av folk som hater eller ikke har sansen for BMW grunnet det ene og det andre.
      Haters gonna hate og ikke så mye og gjøre med det. Men vil tro det er mest tenåringer som driver med det, så de vokser det vel av seg.

    7. Jeg har ingen som helst tro på at ikke den bakveien Apple nå NEKTER å lage, ikke allerede eksisterer!

    8. Pff.. Har iphone selv, men hverken jeg, eller noen andre som ikke har noe kriminelt å skjule, har noe i mot at politiet får åpne telefonen min.
      Komme i “Gale hender”? Ingen som lagrer noe av stor viktighet på telefonen uansett. Det aller meste er jo lagret på skytjenester.

    9. Hadde jeg gjort noe kriminellt og det eneste som kunne hjelpe politiet i å avsløre meg lå på telefonen min,da synes jeg de skulle få lov til å ha tilgang til disse opplysningene.
      Har man derimot “rent mel i posen” har man ingenting å frykte!!!
      Da mener jeg videre at du også må insistere på å få myndighetene til å installere overvåkingskameraer med mikrofoner i alle rom hjemme hos deg – inklusive toalett og soverom (kanskje et eget kamera under dyna!
      Hvis jeg var deg Svein Rognli, hadde jeg gått i gang med å skrive søknad om dette til politi/myndigheter umiddelbart, for å fremstå som det prakteksempel av en borger du er!

    10. FM…og du skjønner ikke at politiet..FBI..dermed mest sannsynlig får tilgang til alles telefoner via bakdør om Apple lystrer. Det terroristparet som er årsaken til FBI sitt gnål er døde, og flere med dem. Vil FBI lete etter info og kontakter, bør de gjøre det andre steder enn på telefonen. Det er ikke en gang sikkert det er noe der.
      Det er den ekle muligheten for å trenge inn i en hvilken som helst iphone når det passer dem..og uten annen grunn enn ” kanskje han kjenner en som kjenner en som kjenner en mulig terrorist” som byr meg imot…og jeg eier ikke en gang en sånn tlf. Kjeltring er jeg heller ikke.

    11. Jeg ser at flere mener at så lenge man har rent mel i posen så er det ikke så farlig om myndighetene får tilgang. Og her er jeg tildels enig. Problemet er at om en “universalnøkkel” lages tar det ikke lang tid før kriminelle finner ut hvordan den skal brukes. Plutselige har man uforvarende havnet i myndighetenes søkelys fordi telefonen din beviselig er benyttet til kriminell virksomhet. Er du virkelig villig til selv å gå i fengsel, da du ikke kan bevise at andre har benyttet telefonen, for å få bedre bevis mot en og annen mulig terrorist? Eller å være nødt til å betale mengder med tellerskritt andre påfører deg? Mulighetene er enorme for alle som ikke ønsker deg vel. For en gangs skyld heier jeg på Apple.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg